top of page
חיפוש

האם נשים מופלות לרעה בהלוואות דיגיטליות

עודכן: 9 בדצמ׳ 2021




על פי מחקרים נשים רבות מדווחות על חוויה שלילית במפגשים עם נציגי מוסדות פיננסיים (פקידי בנק, יועצים וכיו"ב) הכוללת התנשאות, שפה מזלזלת, חוסר סבלנות, התייחסות רק לגבר (כאשר באים בזוג) ועוד. מסקנה זו גם עלתה בסקר שערכנו לפני שפתחנו את עוברות ושוות - כ-80% מהעונות לסקר טענו שהן חשות התנשאות מצד מוסדות פיננסיים.

חוויית הלקוחה הקשה היא אחת הסיבות שנשים מעורבות פחות מגברים בניהול העניינים הפיננסיים של התא המשפחתי אל מול הבנקים ובכלל.

ההסבר העיקרי לתופעה הוא שהמערכות הפיננסיות נשלטו ונוהלו שנים רבות על ידי גברים ועל כן הקודים והשפה שלהם מותאמים ללקוח הגברי והדבר לא משתנה בהכרח, כאשר נותנת השירות היא אישה ואפילו כשבראשות הבנק עומדת אישה.

המעבר לבנקאות דיגיטלית, שבאופן טבעי הופך את ההתנהלות מול הבנקים לסטרילית יותר אמור, לכאורה, להפחית את חווית הלקוחה השלילית ולעודד יותר נשים להיכנס לאתר או לאפליקציה ולנהל את חשבון הבנק בעצמן.

אבל מתברר שלא הכול זוהר בממלכת הדיגיטל. מחקר שפורסם ב- Harvard Business Review מגלה שהדיגיטציה פגעה ביזמים ובעסקים קטנים ובפרט בכאלה המנוהלים על ידי נשים. לדברי החוקרים הסיבה היא שבהעדר הכרות אישית – כאשר פקיד הבנק לא מכיר את הלקוחה, לא נחשף למוטיבציות ולא רואה את הברק בעיניים של היזמית – מרבית המערכות הדיגטליות פועלות על פי מודלים שבנויים על בסיס סטראוטיפי לפיו לגברים יש יותר פוטנציאל יזמי, יותר גישה להון וכיו"ב והתוצאה היא אפליה לרעה של נשים במתן הלוואות.

זה מייצר סוג של מלכוד 22 – מצד אחד במרבית הפעולות הדיגיטל הוא א-מגדרי ועל כן הוא נוח יותר לשימוש עבור נשים, אבל בכל מה שקשור למתן ההלוואות מרבית המודלים מוטים ומעניקים העדפה ללווה הגבר.

מסקנת המחקר היא שעל מנת שנשים יזכו להזדמנות שווה, הבנקים, שמבטלים סניפים ומתבססים יותר ויותר על בנקאות דיגיטלית צריכים להקפיד ולבנות את המודלים לאישור הלוואות בדיגיטל אופן שוויוני.

המחקר נערך בארה"ב ובאירופה ולא מתייחס לתהליכים שקורים בישראל.

מהניסיון שלכן - איך זה עובד אצלנו? בדיגיטל ובסניפים? שתפו וספרו על חוויות שלכן בבקשת הלוואה


12 צפיות0 תגובות
bottom of page