top of page
חיפוש

מובנה, מורכב אבל שווה להכיר

עודכן: 8 בדצמ׳ 2021





בשוק בו הריבית על הפיקדונות בבנק כמעט אפסית משקיעות סולידיות, שבכל

זאת רוצות לראות את הכסף שלהן עובד עבורן, נאלצות למצוא פתרונות השקעה שיש בהם אלמנט סיכון מסוים.

אבל גם במוצרים סולידיים עם מרכיב סיכון נמוך קיימת סכנה, שבתום תקופת ההשקעה (או כשתזדקקו לכסף) התשואה תהיה שלילית - זאת אומרת תצאו בהפסד.

קיים גם פתרון אחר פחות מוכר - פיקדון מובנה (לא מוצר מובנה, שעליו נרחיב בפוסט אחר).

פיקדון מובנה הוא מוצר פיננסי של הבנקים, ששייך למשפחת ההשקעות הפסיביות. מהרגע בו שמתן את הכסף בפיקדון אתן לא נוגעות בו וגם הגוף, שהוציא את הפיקדון לא מנהל אותו. כך, שהפיקדון המובנה נהנה (כמו כל השקעה פסיבית) מחיסכון בעלויות ניהול חשבון - ללא עמלות רכישה, מכירה ודמי משמרת.

ההשקעה עצמה היא מורכבת ומותנית - אם תנאי הפיקדון מתממשים תרוויחו ואם לא - וכאן ההיבט הסולידי - במרבית המקרים לא תפסידו. כי היתרון המרכזי של הפיקדון המובנה הוא שבחלק מהפיקדונות הקרן (הסכום אותו הפקדתן) מובטח.

המשמעות היא שתקבלו את סכום הכסף חזרה בתום תקופת הפיקדון על פי הערך הנומינלי שלו – במידה ושמתן 100 שקל תקבלו 100 שקל. יש לזה יתרון, אבל יש לזה גם חסרון – כי לא תקבלו על הכסף אפילו את הריבית הנמוכה הקיימת היום במשק (אז בעצם כן הפסדתן, אבל אתן בשליטה על ההפסד)

הפיקדון המובנה מורכב משני חלקים עיקריים:

1. הקרן: סכום הכסף הראשוני, שאתן משקיעות.

2. החלק המבני של הפיקדון: המבנה הפיננסי, האסטרטגיה שבונה הבנק על הכסף שאתן מפקידות. המבנה יכול להתבסס על הצמדה למט"ח, לאחד מהאינדקסים, לסל מניות, לריביות ועוד.

 

פיקדון מובנה הוא מוצר פיננסי של הבנקים, ששייך למשפחת ההשקעות הפסיביות. מהרגע בו הכנסתן את הכסף בפיקדון

אתן לא נוגעות בו

 

ההצמדה למט"ח או לאינדקס היא בדרך כלל לא המרכיב היחיד, שכולל הפיקדון. לא מדובר במכשיר פשוט ופעמים רבות הוא יכיל בתוכו רכיבים ספקולנטיים ותנאים על גבי תנאים.

פעמים רבות תנאי הפיקדון ישמעו כך:

הקרן מובטחת, אך התשואה החיובית תתקבל רק אם כל המניות עליהן הפיקדון מבוסס, יהיו בטווח שבין 0% ל-30% בתום התקופה. כך שאם המניות יהיו מעל 30% לא תקבלו תשואה ותישארו עם הקרן בלבד. או לחילופין, פיקדון המבוסס על התנהגות מניה, בו קיימת הגנה מירידות עד רמה ידועה מראש. כל עוד המניה לא ירדה לרמות אלו, תקבלו בסוף הפיקדון תשואה מובטחת. המניה ירדה מעבר לקו האדום? תקבלו רק את הקרן.

מבולבלות? צודקות. ולכן, כאשר אתן מחליטות לבדוק אופציה של השקעה בפיקדון מובנה מומלץ לעשות זאת בליווי איש מקצוע.

לפני שאתן פונות לאיש מקצוע הכנו רשימה של שאלות:

1. מה מצב הקרן בתום תקופת הפיקדון? במרבית הפיקדונות המובנים הקרן מוגנת וזה אחד היתרונות החזקים של המוצר, אבל יש גם יוצאים מהכלל וחשוב לוודא נקודה זו.

2. מה אורך הפיקדון? לכמה זמן אתן מוכנות לסגור את הכסף? והאם אתן מוכנות לסגור אותו לתקופת זמן ארוכה יחסית על בסיס מבנה, שנקבע מראש בתנאי שוק משתנים?

3. מורכבות המבנה: אם המבנה של הפיקדון מורכב מידי וכולל יותר מידי פרטים והתניות וודאו, שאתן מוודאות עד הסוף את כל המשמעויות.

4. עד מתי אפשר להצטרף לפיקדון? הפיקדונות המובנים הם לא מוצר קבוע, הם משתנים על פי צרכי ותכניות הבנק. כך שאם אתן עושות שופינג ומחפשות את הפיקדון המתאים, שימו לב לתאריך סיום ההפצה שלו.

לצורך פוסט זה נביא כדוגמה פיקדון מובנה של הבנק הבינלאומי, שייסגר בסוף השבוע הזה (18.1).

מדובר בפיקדון דולרי לתקופה של שנתיים. הפיקדון מוצמד ל מדד S&P500 המשקף את ביצועיהן של כ- 500 המניות של החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר במשק האמריקאי.

תנאי הפיקדון קובעים שמונה נקודות יציאה במהלך השנתיים הללו, שבכל אחת מהן יחושב שווי המדד במועד הסגירה של אותו יום. ממוצע השערים של כל שמונת ימי המדידה - יימדד ביחס לשער ביום סגירת הפיקדון. אם היחס יהיה חיובי, הלקוח יקבל תשואה בשיעור ממחצית עליית המדד. אם היחס יהיה שלילי הפיקדון יפרע ללא מענק – הקרן, כאמור מובטחת.

במקרה הזה מדובר בפיקדון פשוט יחסית, המוצמד למדד יציב וסגור לתקופת זמן קצרה יחסית. אבל כאמור ישנם מבנים מורכבים יותר המיועדים לטווח ארוך יותר.

את סוגי הפיקדונות השונים אפשר למצוא באתרי הבנקים. תכנסו ותראו שקיימים צורות ומבנים שונים של פיקדונות ברמות שונות של סיכון. ובכל מקרה, גם אם תחליטו שהמבנה המורכב של אחד ה-STRUCTURE מתאים לכן - ההמלצה שלי היא לא לקחת החלטה בלי להתייעץ עם איש מקצוע.

ייעץ בהכנת הפוסט: יעקב שלח, מנהל תיקי השקעות בחו"ל, IBI בית השקעות


53 צפיות0 תגובות
bottom of page