top of page
חיפוש

עוברות ושוות עושות סדר!


האביב הגיע ואיתו ככל שנה מתחיל הלחץ לקראת פסח. אין ספק שאחד ממרכיבי החג הם ההכנות אליו: הניקיונות האינסופיים, הקניות בסופר, השיחות בדבר המתנות שקיבלנו ממקומות העבודה וכמובן החופשה המיוחלת בחול המועד.


לקראת חג החירות המומחיות של SPESHELIST מ'עוברות ושוות' משתפות מהידע המקצועי שלהן, ומעניקות טיפים כיצד לעשות סדר בפיננסים ואיך לשרוד את החג המורכב.


חג שמח!


1. שי לחג - רוב המעסיקים מגלמים את המתנה, כלומר משלמים עבור העובד גם את המס המחויב עפ"י חוק. בין אם השי מגולם ובין אם לאו (וזו, אגב, הזדמנות מצוינת להוסיף עוד שורה לרשימת הדרישות לדיון השכר הבא) – המעסיק חייב להציג אותו בתלוש השכר. כיצד נזהה? גילום יופיע תחת הסעיף שווי מגולם או גילום ואילו השי עצמו כזקיפת הכנסה (עינת רוזנברג, יועצת פרישה וכלכלת המשפחה, שכר והטבות).

2. מנוי - תקופת האביב מתחילה את עונת הטיולים והחופשות – בדקו אם כדאי לכם לעשות מנוי לאטרקציות. אצלנו, למשל, עלות המנוי למטמון ל – 5 נפשות היתה משתלמת גם משום הוזלת דמי הכניסה למקומות שונים, גם משום הוזלת עלות החניה ב"חוף הבית" – פלמחים. עוד נקודת בונוס היא גיל התפר שבו ילדים מתחילים לשלם כניסה, אשר נדחה למועד סיום המנוי (עינת רוזנברג, יועצת פרישה וכלכלת המשפחה, שכר והטבות).


3. סיכון שווה סיכוי - רמת סיכון בקרנות השתלמות וחסכון. ככל שהחיסכון הוא לטווח ארוך כך יהיה נכון להגדיל חשיפה למניות היות והסטטיסטיקה מראה שלאורך זמן מניות מניבות תשואה יפה לחוסכים (למרות שיש ירידות לאורך שנים) לאחר שפל באה גאות (אורלי יונאי, סוכנות לביטוח).


4. מחזור משכנתא - משכנתא זו הלוואה שנלקחת לאורך שנים רבות, ודווקא משום כך אנחנו חייבים שלא להירדם בשמירה ולבדוק כל הזמן אם המשכנתא עדיין משתלמת לנו. למשל, האם יכולות ההחזר שלכן השתנו ואתן יכולות לקצר את תקופת המשכנתא או האם תנאי השוק השתפרו, הריבית ירדה לדוגמה. אם הנסיבות השתנו, כדאי לבדוק כדאיות מחזור (יפעת ברט - יועצת משכנתאות). 5. למנף - הקופות והקרנות שלך (השתלמות, גמל להשקעה ועוד) נותנות הלוואות בריביות נמוכות יחסית כנגד הכספים שנצברו בקופה. את הכסף ניתן להשקיע בהשקעות אחרות, בהנחה שבדקת שאת יכולה לעמוד בהחזר החודשי, וכך להשיג כסף להשקיע ולקדם את העתיד הכלכלי שלך (אורה אריאל - האופטימית).

6. החזרי מס לשכירות - שימי לב, גם שכירות יכולות לקבל החזר מס בגין הוצאות ביטוחי חיים (משכנתא ורגיל) במסגרת תהליך של החזר מס (מירב ג'והן - סוכנת ביטוח מתמחה בביטוחי בריאות וניהול הסיכונים).



7. ערבות הדדית בקרן הפנסיה - נתון חשוב מאוד בדוח השנתי של קרן הפנסיה שכדאי לשים אליו לב - השורה "עדכון יתרת הכספים בגין מנגנון איזון אקטוארי". קרן פנסיה מבוססת על ערבות הדדית. אם הקרן הכניסה פחות כסף (רווחים, גיוס כספים) ממה ששילמה (על תביעות ביטוחיות), היא נמצאת בגירעון אקטוארי, וכדי לאזן אותו היא גובה את הסכום החסר מכל העמיתים בקרן הפנסיה. כלומר, אם מופיע בדוח מספר שלילי, זה אומר שהקרן שלך הייתה בגירעון אקטוארי ואת שילמת את חלקך כדי לחזור לאיזון. והפוך! אם המספר בדוח חיובי, זה אומר שהקרן שלך בעודף אקטוארי ואת הרווחת מזה, בנוסף לתשואה. (שני ארז, סוכנת ביטוח פנסיונית). 8. לרבות מאיתנו יש נטיה לקנות במבצעים, לפעמים זה כדאי, אבל לא תמיד. חשוב לבדוק כל מבצע לגופו, לעיתים כדי לדעת אם מבצע באמת משתלם צריך להשוות בין גדלים של אריזות, אני ממליצה להכניס מחשבון לתיק. כשמדובר במוצרי מזון, חשוב לעקוב אחרי תאריך התפוגה של המוצרים, קורה לא פעם שהמוצרים הופכים לפגי תוקף לפני שמגיעים להשתמש בהם. קנו מה שאתן צריכות - מלאים קטנים מפחיתים את כמות המזון שמושלך לפח (דפנה פלד, ניהול כלכלי במרחב המשפחתי).

9. כאשר אתן מוכרות ניירות ערך מתיק ההשקעות שלכן, כדאי למכור תחילה השקעה בהפסד ורק אחר כך השקעה ברווח. כך תשלמו פחות מס, אם בכלל, על הרווחים. ואם זה לא מסתדר כך תמיד אפשר להתחשבן ולקזז הפסדים ממס על רווחים, בהגשת דו"ח בסוף השנה (אילנה ריכמן -׳לדעת כסף׳).



271 צפיות0 תגובות
bottom of page