top of page
חיפוש

קיבלתם אזהרה מהוצאה לפועל. מה עכשיו?

עודכן: 17 במרץ 2022


כתבה: אבישג הורוויץ אם קיבלתם אזהרה מהוצאה לפועל, זה אומר שנפתח נגדכם הליך בהוצאה לפועל.

האזהרה כוללת פרטים אודות התיק: מספר התיק, באיזו לשכה הוא מתנהל, פרטי הצדדים, גובה החוב ועוד.

עכשיו, יש לכם שתי אפשרויות:

1. למלא אחר פסק הדין שניתן בעניינכם (פסק הדין שלא קוים, ולכן נפתח נגדכם תיק בהוצאה לפועל),

או:

2. אם אין ביכולתכם לעמוד בתשלום החוב או בתשלומים שנקבעו בצו החיוב בתשלומים – אתם תידרשו להגיע לחקירת יכולת באחת מלשכות ההוצאה לפועל, או להגיש בקשה לצו תשלומים בתוך התקופה המצוינת על גבי מסמך האזהרה.

מה זה אומר בעברית? שאם אתם לא מסוגלים לעמוד בתשלומים, אתם יכולים לבקש פריסת התשלומים בהתאם לתקופה שמצוינת על האזהרה, או להגיע לחקירת יכולת.

חקירת יכולת, כשמה כן היא: מטרתה לחקור את יכולתכם הכלכלית להחזר החוב. במהלך חקירת היכולת, תוכלו לנסות לשכנע את רשם ההוצאה לפועל שאינכם משתמטים מתשלום החוב, בשל מצבכם הכלכלי, הבריאותי או הסוציאלי.

בהקשר זה, שימו לב, אם הגעתם להסכם עם הזוכה לגבי הסדר תשלומים – שהוא שונה מהוראת התשלומים המקורית – זו אחריותכם ואחריות הזוכה ליידע את ראש ההוצאה לפועל אודות ההסכם ולבקש שייתן לו תוקף של צו תשלומים. אחרת, מערכת ההוצאה לפועל לא תדע מההסכם שלכם.


מה משמעות התקופה הנקובה באזהרה?

שימו לב לתקופה שנקבעה במסמך האזהרה: במהלכה, ובהיעדר נסיבות מיוחדות, הזוכה לא יוכל לנקוט נגדכם בהליכי גבייה. כלומר, תקופה זו חשובה במיוחד עבורכם: זה הזמן להגיב לאזהרה, להעלות טענת "פרעתי" – אם אתם סבורים שכבר שילמתם את החוב, או טענות אחרות. אל תתמהמהו. זה הזמן לפעול, כדי להימנע מההשלכות המיידיות וארוכות הטווח - כהטלת עיקולים והגבלות שונות.


התעלמתם מאזהרה שהגיעה אליכם? טעות חמורה

חוסר מעש של חייב, לאתר שקיבל אזהרה, מוביל לנקיטת הליכי גבייה בהוצאה לפועל.

מה זה אומר? אם קיבלתם אזהרה – אל תתעלמו!

1. אם לא תשלמו את החוב או את התשלומים שהוטלו במסגרת צו התשלומים, או אם לא תתייצבו לחקירת היכולת, יראו אתכם כ"חייב המשתמט מתשלום חובותיו". המשמעות חמורה ביותר: הזוכה יוכל לדרוש מהוצאה לפועל מסירת מידע עליכם, להטיל עליכם מגבלות שונות, לרשום אתכם במרשם החייבים המשתמטים מתשלום חובותיהם, לנקוט בהליכי הבאה ובהליכים לא נעימים נוספים. אז אל תתעלמו מהאזהרה, כי ההשלכות לא יאחרו להגיע.

2. אם תוגדרו כבעלי יכולת המשתמטים מתשלום חובותיהם – קחו בחשבון שמידע זה פתוח לציבור, כך שכל מי שישקול להתקשר אתכם בחוזה או בעניין אחר – יוכל לצפות במידע שבהוצאה לפועל ולהחליט האם לעשות זאת או לא; במילים אחרות, אם תתעלמו מהאזהרה ומהפניות מהוצאה לפועל – המידע אודות התנהלותכם יהיה פתוח לכולם.

אגב, הסנקציות כלפי "חייב המשתמט מתשלום חובותיו", מופעלות רק כלפי חייבים שיש להם יכולת לשלם את חובם - אך הם נמנעים מלעשות כן.


רשמו אתכם במרשם החייבים המשתמטים – האם יש דרך חזרה?

בהחלט. ברגע שפרעתם את חובכם, ואפילו מספיק שרשם ההוצאה לפועל ייווכח כי אתם עומדים בצו התשלומים או בהוראות הסכם בינכם לבין הזוכה – יימחק שמכם מהמרשם. אבל, רשם ההוצאה לפועל יוכל להחזיר את רישומכם במרשם, אם שוב תפסיקו לשלם. הכל בהתאם להתנהלות שלכם.


נשמע כמו כאב ראש.. האם אפשר להתחמק מקבלת האזהרה וזהו?

לא רעיון מוצלח. החוק קובע את הדרכים שבהן ניתן למסור לכם את האזהרה – באופן שמוגדר כ"המצאה מלאה". אם אתם, או מי שיכול לקבל את האזהרה עבורכם, תסרבו לקבל את האזהרה או לחתום על אישור מסירה, או אם לאחר שלושה ביקורים שונים לא עניתם או לא הייתם בבית - ניתן להדביק את האזהרה על דלת הבית - ויראו אתכם כמי שהומצאה להם האזהרה בהמצאה מלאה. כלומר, גם פה, התעלמות לא תעזור לכם.

בנוסף לכך, ברגע שאתם, כחייבים, תגישו בקשה בתיק ההוצאה לפועל שנפתח נגדכם – גם במצב כזה ניתן יהיה לראות אתכם כמי שהומצאה להם האזהרה בהמצאה מלאה ביום הגשת הבקשה.

משמעות הדבר היא שבמקרה של פתיחת תיק הוצאה לפועל, אם תגישו בקשה כלשהי במסגרת התיק, לא תוכלו לטעון כי לא בוצעה המצאה של האזהרה, ולמעשה, ניתן יהיה לנקוט נגדכם בהליכי גבייה בתום התקופה שקבועה באזהרה.


מתברר ששלחו לכם אזהרה, אבל בכלל לא ידעתם! מה לעשות?

למרות מה שאמרתי קודם, ייתכנו מצבים שבהם החייב כלל לא מודע לקיומו של התיק ולהליכים נגדו. לדוגמה, אם אתם לא מתגוררים בכתובת הרשומה באזהרה.

במקרים שבהם לא ניתן לאתר את החייב כדי למסור לו את האזהרה, אפשר להגיש בקשה לרשם ההוצאה לפועל לבצע "תחליף המצאה" באופן שמוגדר כ"מסירה חלקית". רשם ההוצאה לפועל מוסמך לאשר אופן תחליף המצאה, למשל: פרסום מודעה בשני עיתונים מקומיים ו/או הדבקת האזהרה בכתובת החייב הרשומה במשרד הפנים, וכדומה.

אם הבקשה תאושר על ידי הרשם לאחר שהזוכה עדכן שתחליף ההמצאה בוצע – סטטוס האזהרה בתיק ישתנה ל-"מסירה חלקית". מה המשמעות? הזוכה יוכל להתחיל לנקוט את כל ההליכים בתיק למעט הליכים מסוג: מאסר, צווי מידע (חוץ מכתובת) והגבלות.

המצאה חלקית מוכרת על ידי החוק, ותיחשב כהמצאה לכל דבר, מלבד הליכים ספציפיים שבהם דורש החוק כי ההמצאה תהיה מלאה.

מעשית, אם קיבלתם אזהרה מהוצאה לפועל, הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא לבדוק את פרטי התיק: ממה נוצר החוב, מה היקף החוב, מי הצדדים ומהי התקופה המצוינת באזהרה. אם שילמתם את החוב, או שיש מקום להעלות טענות בנוגע לחוב, תנצלו את חלון הזמן שקיבלתם ותפעלו לפני נקיטת הליכי גבייה.

אם אכן קיים חוב, לא כדאי לכם להתמהמה ולחכות עד שיופעלו נגדכם הליכי גבייה, כמו: עיקול על חשבון הבנק או עיקול על משכורת; כדאי שתפנו באופן יזום לזוכה במטרה להגיע אתו להסכמות בנוגע לתשלום החוב, או שתפנו להוצאה לפועל בבקשה לצו תשלומים - בהתאם ליכולותיכם הכלכליות.

באופן כללי, דעו כי ניתן תמיד לברר מידע אודות התיק ולקבל מידע אודות פרטי הזוכה, סכום החוב העדכני, החלטות, פעולות גבייה וכו', על ידי פנייה למוקד השירות והמידע של מערכת ההוצאה לפועל.

והכי חשוב – לא להתעלם! כדאי לשתף פעולה בהתאם להנחיות כדי להשאיר את הפרק הזה בחיים מאחוריכם, ולפתוח דף נקי, ללא חובות.


אבישג הורוויץ, עו"ד לטיפול בחובות

105 צפיות0 תגובות
bottom of page