top of page
חיפוש

שגית פסטמן: הגיע הזמן שכל אחת מאיתנו תהיה מנכ"לית הבנק של עצמה


כתבה: שגית פסטמן, חוקרת שוק ההון ומגדר באוניברסיטת בר-אילן

השנה כבר מאחורינו ובתחום הבנקאות כבר אפשר לסכם ולהגיד שהיא עמדה בסימן פרישתם ובעיקר פרישתן המפתיעה של מנכ"לי ומנכ"ליות הבנקים הגדולים במשק. ומה מחכה לנו לשנה הבאה? אולי בנקאות בהתאם למגדר? הנה, ממש לאחרונה, כמעט מתחת לראדר שלנו, התקבלה החלטה אמיצה ומרגשת בתחום הבנקאות הדי שמרני, כשמדינת מישיגן החליטה להעניק רישיון להקמת הבנק הלהט"בי הראשון. המוסד הפיננסי המכובד יתחיל לפעול כבר בתחילת 2020, ויש שישאלו: סליחה, למה בעצם צריך בנק שיפנה בלעדית לחברי הקהילה הגאה? לאיגוד האשראי סופרביה, שינהל את המיזם כבר יש תשובה. נציגים מטעמו הבהירו שהבנק יציע מוצרים פיננסים שלא תמיד מוצעים על ידי בנקים מסורתיים. למשל, הלוואות לטרנסג'נדרים שנמצאים בעיצומו של תהליך לשינוי מין.


הצעד להקמת בנק להט"בי מעורר תקווה שאולי בשנה הקרובה תעלה לדיון האפשרות ליזום בנק לנשים בלבד, ולמה לא בעצם? יש סיבות טובות לקדם את הרעיון הזה. תחום הפנסיה אצל נשים חייב לקבל התייחסות מיוחדת, ולו רק בגלל שתוחלת החיים של נשים ארוכה בממוצע בארבע שנים מגברים, והשכר הממוצע שלהן נמוך יותר. תנו לי בנק שמתמחה בניהול חסכונות לטווח ארוך ספציפית לנשים ואני מבטיחה להפוך ללקוחה נאמנה. מהצד השני, הקמת בנק על בסיס מגדרי תהיה משתלמת גם עבור מי שינהל אותו. רק לפני כמה חודשים התפרסם מחקר של חברת S&P העולמית לפיו שליטתן של נשים בהון המושקע בעולם נמצאת במגמת עלייה, ועשויה להגיע לסכום של כ-72 טריליון דולר בשנים הקרובות. מישהו יצטרך לעזור להן להשקיע בשווקים הפיננסיים, לא? כדאי מאוד לתפוס את המשבצת לפני כולם.


אבל הנה הבשורות הרעות: בנק שייוחד לקהל צרכנים נשי לא יקום כי בניגוד לגברים, אנחנו פחות אוהבות להתאגד במסגרות פורמאליות על בסיס המגדר שלנו. למה? אולי בגלל ההיסטוריה הרחוקה שלנו כמלקטות חופשיות, ואולי לאורך הדורות התקשינו כל כך לחדור למעוזי הגברים, כך שממש לא בא לנו לשעתק את הפורמט. איפה נוח לנו? קהילת עוברות ושוות שאספה בזמן קצר מעל ל 15 אלף חברות נאמנות מוכיחה שלנשים הכי נעים במסגרות קהילתיות ותומכות אבל לא מוסדיות מידי. והמסקנה האופרטיבית? כל אחת מאיתנו צריכה למנות את עצמה למנכ"לית הבנק של עצמה. זה אומר לחפש את התנאים הטובים ביותר בין כל הגופים שמציעים לנו שירותים (יש תחרות. חשוב לנצל אותה), להתייעץ עם האנשים המומחים בתחומם (גם אם זה עולה כסף. תמיכה כזאת בהרבה מקרים שווה כל גרוש!), ולקרוא את האותיות הקטנות בכל עסקה כלכלית. ועכשיו לחלק הכי הכי חשוב שקשור למינוי שלנו כמנהלות בנק – לא לשכוח בתום כל רבעון להעניק לעצמנו בונוס שמנמן ומפנק. מגיע לנו!

107 צפיות0 תגובות
bottom of page