top of page
חיפוש

קו חם להכוונה לניהול כסף וזכויות באזורי העימות - שאלות נפוצות

עודכן: 24 בדצמ׳ 2023






מידי שבוע, נעלה בבלוג שאלות ותשובות נפוצות, העולות בשיחות שנשות המקצוע של עוברות שוות מקיימות עם תושבי ותושבות הדרום. בפתח כל פוסט נציין מה הנושא שלו ולאיזה קהל הוא פונה.

20/12/2023


יש לנו סכום כסף בעובר ושב ואנחנו מחפשים השקעה שתיתן ריבית סולידית

#מתאים: לכל מי שחשה חוסר וודאות כלכלית או מחפשת השקעה לטווח קצר

#הנושא: תכנון פיננסי

#אשת_מקצוע: קירה קרישטול, מתכננת פיננסית


אחד הכלים שאני מציעה ללקוחות, שיש להן סכום כסף בעו"ש והן רוצות להעביר אותו למכשיר השקעה שייתן להן תשואה ולא יוסיף בימים אלה ריגושים וסכנות לחיים שלהן, זה פקדון בנקאי בבנק. מדובר בתוכנית השקעה סולידית הנותנת ריבית קבועה וידועה מראש, וזה מרכיב חשוב בתקופה של חוסר וודאות ובימים בהם הריבית גבוהה ושוק ההון יורד. הפקדון מאפשר להשקיע את הכסף לטווח קצר יחסית ובסיכון יחסית נמוך.


מה שהרבה א.נשים לא יודעים, זה שלא חייבים להפקיד את הכסף בבנק בו מנהלים את חשבון העובר ושב. אפשר ואפילו חשוב לעשות סקר שוק, בין כל הבנקים שמציעים פקדונות, כמו בכל רכישה. פתיחת הפקדון נעשת באמצעות חשבון בבנק חדש, שמיועד רק לפקדון ונסגר ברגע שהפקדון נמשך.


כשמבצעים את הבדיקה חשוב לדעת לכמה זמן אתן רוצות לסגור את הכסף, האם לפקדון יש נקודות יציאה וכמובן מה גובה הריבית המובטחת? יש קשר בין הגורמים השונים. ככל שהפיקדון הוא לזמן קצר יותר, הריבית תהיה נמוכה יותר. כאמור, יש מגוון פקדונות לטווחי זמן שונים בתנאים שונים ועליכן למצוא את זה שמתאים לכן. היתרון במכשיר הפיננסי הזה הוא הוודאות בכל מה שקשור לגובה הריבית (התשואה) שתקבלו בסוף. חשוב שתדעו כי גובה ריבית הפריים היום הוא מעל ל 6% ולכן ניתן בהחלט לצפות לריביות גבוהות מ 4%-5% לשנה.

*האמור אינו בגדר המלצה לרכישת מוצרים פיננסים!


11/12/2023


אנחנו זוג צעיר, שנמצא בתהליך רכישה של נכס למגורים ונדרש לקחת משכנתא, האם יש שיקולים מיוחדים שאנחנו צריכים לקחת בתקופה הזאת?

#מתאים: לכל מי שמעוניין.ת לקחת משכנתא

#הנושא: תכנון אסטרטגי בראיה קדימה של המשכנתא

#אשת_המקצוע: זוהר נוריאל, יועצת משכנתאות

"קיימתי שיחת הכוונה עם זוג צעיר שמעוניין לקנות דירה ראשונה למגורים והם צריכים לקחת משכנתא, לטובת הרכישה. הנושא העיקרי שדיברנו עליו היה הריבית והשלכותיה על ההחזר.

הריבית במשק גבוהה כחלק מהמאבק של הנגיד לאיזון האינפלציה, שהתחילה להרים ראש, היום ריבית בנק ישראל עומדת על 4.75% וריבית הפריים עומדת על 6.25.

בשל המלחמה והשפעתה על התנהלות המשק הישראלי, ההנחה המקובלת היא שאנחנו הולכים להיכנס למיתון ויש צפי שהנגיד יוריד באופן הדרגתי את הריבית.

המשמעות היא, שמי שלוקח היום משכנתא, מבין שידרש בעתיד למחזר אותה, כדי ליהנות מהורדת הריבית הצפויה. לאור הבנה זו, דיברנו בשיחה על איך מתכוננים למחזור, שהמשמעות היא בעיקר איך להימנע בעתיד מעמלות פרעון כשיגיע זמן המחזור.

כאשר מדברים על עמלות פרעון צריך להבין קודם שאין איך להימנע לחלוטין אלא רק למזער את הנזק- למעשה אנחנו מחוייבים לקחת לפחות שליש מהמשכנתא במסלול קבוע צמוד או לא צמוד למדד.

כאשר גובה הריבית נקבע במועד לקיחת המשכנתא. ההיגיון הוא, שלפחות בחלק מהמשכנתא יהיה רכיב של וודאות.

עמלת הפירעון, רק על מסלול זה עלולה להגיע לעשרות אלפי שקלים המתווספים לקרן בעת מחזור המשכנתא ולכן כאשר מגיעים היום לקחת משכנתא נרצה לתכנן זאת בצורה שתפחית את העמלה.

יש לערוך תכנון אל מול היכולת החזר הקיימת ולצמצם עד כמה שניתן את מספר השנים במסלול הקבוע."


 


3/12/23

אני מפונה ולא יכולה להגיע למקום עבודתי, האם המעסיק חייב לשלם לי שכר?

#למי_מתאים לשכירות וגם למעסיקות

#נושא עבודה

השאלה:

עובדת שכירה, שגרה באחד מישובי העוטף ובשל המלחמה היא נאלצה להתפנות מביתה. היישוב ממנו פונתה, נמצא ברשימת הישובים הזכאים לפיצוי (רשימת היישובים מצורפת לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום). מקום עבודתה נמצא בעיר בדרום, שתושביה אינם מפונים והיא אינה נמצאת ברשימה. העובדת לא יכולה להגיע לעבודה, אבל היא לא מעוניינת להתפטר. המעסיק לא משלם לה משכורת והיא שואלת האם זה בסדר ומה הזכויות שלה?


התשובה:

בשלב הראשון יש להבין את המצב החוקי:

  1. הוראת שעה שנכנסה לתוקף רטרואקטיבית מיום ה-7/10 אוסרת על פיטורי עובד.ת שהתפנה ממקום מגוריו ויישובו נמצא ברשימה המופיעה בחוק.

  2. המעסיק צריך לשלם לעובד.ת את שכרו ואת הזכויות הסוציאליות, גם אלה שעל העובד.ת להפריש, לפי ממוצע השכר ששולם עד להפסקת העבודה.

  3. ביטוח לאומי משפה את המעסיק על התשלומים הללו לפי דיווח.

  4. אבל, וזה אבל גדול - התקנות עדיין לא פורסמו, כך שלמעשה האופציה הזו אינה קיימת, והמעסיקים, שחלקם ממילא נמצאים בקושי תזרימי, מתקשים לשלם משכורות לעובדים.

במקרה זה כאשר העובדת רוצה להשאר מועסקת יש לה 3 אפשרויות:

1. לבקש מהמעסיק שיאפשר לה לנצל את ימי החופשה המגיעים לה, עד להתקנת התקנות. היתרון של פתרון זה הוא שבמקרה כזה, העובדת מקבלת הפרשות סוציאליות עבור ימי החופשה שדינם כימי עבודה.

2. במקרה שלעובדת אין ימי חופשה צבורים, אבל יש לה את היכולת הכלכלית לחכות עד שיותקנו התקנות, המעסיק ישלם לה רטרואקטיבית את השכר ואת הזכויות הסוציאליות המגיעות לה.

3. לבקש מהמעסיק להוציא אותה לחל"ת בהסכמת שני הצדדים. במקרה כזה היא תקבל מהמדינה (בתנאי שהיא עומדת בתנאים שקובע החוק) תשלום רטרואקטבית מה- 7/10. התשלום הוא עד גובה תקרה הקבוע בחוק. חסרון נוסף של פתרון זה הוא שהיא מאבדת את הפרשות המעביד לזכויות הסוציאליות.


השיבו על השאלה:

עינת רוזנברג, מומחית למיצוי זכויות ; עו"ד שרונה מרגי, מומחית לדיני עבודה

189 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page