top of page
חיפוש

תדברו על כסף!




כתבה: רותם אבני נעים רוני (שם בדוי): "מה זה משנה מה אני חושבת על כסף? יש בינינו חלוקת תפקידים ברורה יש שר כספים אחד בבית וזו לא אני, גם ככה אף פעם לא הייתי טובה עם מספרים." רוני פנתה אליי כדי לשפר את התקשורת בינה ובין בן זוגה, היא שיתפה אותי שהם כל הזמן מתווכחים והיא מרגישה שכבר אין לה כוחות, משהו לא עובד ביניהם. באחת הפגישות היא שיתפה אותי שיש חלוקת תפקידים ברורה בבית ושאם בן הזוג שלה היה מבצע חלק מהתפקידים, אולי היא לא היתה בכזה עומס ואולי היא גם הייתה פחות כועסת ועצבנית. שאלתי אותה "איזה תפקידים לדוגמה היית רוצה שבן הזוג שלך יקח על עצמו?". רוני השיבה "אשמח שמדי פעם הוא ידאג לקניות ושהוא גם ישתתף במה שקורה בבית בשעות אחר הצהריים". ואז שאלתי אותה "תגידי ואם הייתי שואלת את בן הזוג שלך איזה תפקידים הוא היה רוצה שאת תקחי על עצמך, מה הוא היה עונה?". רוני חייכה, כששאלתי אותה לפשר החיוך, היא השיבה שגם אם הכי היתה רוצה לקחת על עצמה מהתפקידים שלו, היא לא יכולה כי היא לא יודעת, הוא מטפל בביטוחים, בהתנהלות מול הבנק, בתשלום החשבונות והיא לא נוגעת בזה בכלל.

ואז הגיעה השאלה "מה זה כסף בשבילך?"

אם רגע נניח בצד את המקרה של רוני, כל אחת מאיתנו מגדירה "כסף" באופן אחר. חשוב לי להבהיר שאין תשובה אחת נכונה, כי ההגדרה שלנו למה זה כסף בשבילי נשענת על כל כך הרבה פרמטרים ביניהם התפיסות שגיבשנו במהלך חיינו בעקבות אירועים שונים ונסיון העבר (אני זוכרת שמישהי פעם סיפרה לי שאבא שלה פשט את הרגל ושהיא זוכרת את הימים הקשים ושהיא בחיים אבל בחיים לא תהפוך להיות עצמאית כי זה מה שהיא זוכרת שלאבא שלה היתה חברה ושהוא פשט את הרגל ושהיה רע). פרמטר נוסף נוגע לבית שגדלנו בו, איזו אווירה שררה בבית סביב כסף (מי מאיתנו לא מכירה את המשפט "כסף לא גדל על עצים". אני זוכרת שבבית שאני גדלתי בו היה ברור שכסף אפשר להשיג רק בעבודה קשה).

הפרמטרים הנ"ל ופרמטרים נוספים כמו למשל הבניות חברתיות משפיעים על מערכת היחסים שלנו עם הכסף שמשפיעה באופן ישיר ועקיף על החיים שלנו ועל מערכות היחסים השונות הקיימות בחיינו (זוגיות, עבודה, הורות, חברה).

כדי להמחיש את ההשפעה של הפרמטרים הנ"ל על מערכות היחסים השונות בחיינו, נחזור רגע למקרה של רוני, כשדיברתי עם רוני על מה זה כסף בשבילה, עלו תפיסות שהסתבר שרוני הביאה מבית הוריה. היא סיפרה שאמא שלה היתה מורה, ושאבא שלה היה רו"ח והוא זה שתמיד דאג לכסף בבית. היא זוכרת שכשהיא הייתה מבקשת מאמא שלה דמי כיס אמא שלה היתה אומרת לה תבקשי מאבא הוא אחראי על הכסף בבית. כששאלתי אותה האם היא היתה רוצה שהדברים יתנהלו בבית שלה ושל בן זוגה כמו בבית הוריה היא השיבה "ממש לא". היא שיתפה אותי שהיא חשבה שאמא שלה לא עצמאית ושהדברים לא התנהלו בשיתוף בבית, ושזה לא מה שהיא רוצה שיקרה בבית שלה ושל בן זוגה.


שיקפתי לרוני שכשהיא אומרת משפט כמו "יש שר כספים אחד בבית וזו לא אני" היא למעשה משחזרת את מה שהיא תיארה שקרה בבית בו היא גדלה. אם יש משהו שחשוב לנו להעביר לילדים שלנו נוכל להעביר את זה רק באמצעות דוגמה אישית.

זיהוי הגורמים שמשפיעים על היחס שלנו לכסף יכולים לאפשר לנו להרחיב את נקודת המבט על מה זה "כסף" ולתרום משמעותית לאיכות החיים שלנו.

אז מה אנחנו יכולות לעשות עם כל המידע הזה? ריכזתי מספר טיפים שיכולים לסייע בניהול מערכות היחסים שלנו סביב נושא הכסף:

1. דברו על זה – תקשורת, קיימו דיאלוג פתוח מתוך הקשבה מלאה לבני הזוג/בני המשפחה ותנו מקום לצרכים היחודיים של כל אחד מכם.


2. חזון משותף – תגדירו מטרות וחלומות משותפים, יעדים אותם תרצו להשיג.


3. אווירה משפחתית – האווירה נוצרת מתוך השילוב של שתי המערכות שכל אחד מההורים בא איתה. ילדים נולדים לתוך אווירה משפחתיתי קיימת, סופגים אותה ובאמצעותה נחשפים לשורה של ערכים ועמדות ממנה מסיקים מסקנות והנחות לגבי העולם. אם לדוגמה חשוב לכם להנחיל ערך של שיתוף פעולה, כך עליכם לפעול בבית בשיתוף פעולה גם בנוגע להחלטות שנוגעות לכסף וגם בנוגע לחלוקת התפקידים השונים בבית, שלא יהיה שר כספים אחד. 4. You Can't Be What You Can't See - רק דוגמה אישית תוכל להוות קרקע לשינוי. זו האחריות שלנו לחנך את דור העתיד לגעת בכסף, לדבר עליו ולנהל אותו.

בנימה אישית, כשלעתים תכופות מתפרסמים נתונים על פערים בשכר ורשימות של מנהלים עם מספר זעום של מנהלות, מתכווצת לי הבטן ואני מבטיחה לעצמי להוות דוגמה אישית לילדים שלי ולדבר איתם על כסף, זו הדרך שלנו לשנות.


רותם אבני נעים הינה מאמנת אישית, מגשרת ועו"ד, מאמנת משפחות במעמד צד אחד ומומחית לניהול קונפליקטים ביחסים.


335 צפיות0 תגובות
bottom of page