top of page
חיפוש

עצמאית? את יכולה לדאוג לעצמך גם לפנסיה

כתבה: מירי מלאך



עצמאיות רבות מוצאות את עצמן מבולבלות בכל הקשור לפנסיה שלהן. הן מוצפות במידע מכיוונים שונים, לעיתים מידע מוטעה או מוטה, ולעיתים מרוב עומס של מידע- פשוט זונחות את הטיפול ובכך מזיקות לעצמן בטווח המיידי ובטווח הארוך. עם זאת, כעצמאיות - אנו חייבות לדאוג לעצמנו, שכן אין מעסיק מאחורינו, ואנו היחידות שיכולות להבטיח את עתידנו. בכתבה הבאה, אני רוצה לעשות סדר במידע, ולנסות להציג בפניכן באופן תמציתי ומרוכז את מה שאתן באמת חייבות לדעת.


אז נתחיל בקרן הפנסיה:


קרן הפנסיה היא מכשיר חיסכון פנסיוני ומטרתה לדאוג לנו ל-3 מצבי חיים. כשהקרן פעילה (דהיינו יש בה הפקדות שוטפות), מובנים בה אוטומטית 3 הרכיבים:

1. "חיים ארוכים" – קצבת זקנה– ההפקדות החודשיות שלנו נצברות בקרן, בנוסף צוברות רווחים (תשואה) ובבוא העת בהגיענו לפרישה הקרן תשלם לנו קיצבה חודשית לכל החיים. (המחושבת כסכום הצבירה בקרן חלקי המקדם לקיצבה, שהוא למעשה נתון שאינו בשליטתנו ונקבע בחברת הביטוח).

2. "חיים קצרים" -קצבת שארים – חלילה במקרה של מוות לפני היציאה לפרישה תשולם קצבה חודשית לבן/בת זוג (כולל ידועים בציבור) של עד 60% מההכנסה המבוטחת לכל החיים, ולילדים עד 40% ועד גיל 21.

3. "חיים ללא חיים"-קצבת נכות – במילים אחרות – אובדן כושר עבודה. במצב שבו לא ניתן לעבוד עקב בעיה רפואית לא עלינו (מחלה קשה/תאונה) למעלה מ90 יום. קיצבת הנכות המקסימלית הינה 75% מההכנסה המבוטחת (יש מצבים של אכ"ע חלקי, אך תנאי הסף לאכ"ע הוא פגיעה של 25% לפחות ביכולת ההכנסה כתוצאה מהמצב הרפואי)

חשוב שתבינו, שההפקדה לפנסיה חשובה עבורכן לא רק כי החוק מחייב- אלא כי תדאג לכן לכיסויים הנ"ל בעלויות נמוכות ביותר (הן מבחינת דמי הניהול והן מבחינת העלויות של הכיסויים הביטוחיים המובנים בה). ההפקדה שאתן מבצעות היום- שווה לכן הרבה יותר בעתיד הודות לתשואות ולאפקט "ריבית דריבית" ממנו נהנים הכספים הנצברים בקרן.


מגובה ההפקדה תיגזר "ההכנסה המבוטחת", כך שככל שתפקידו יותר- תגדילו את ההכנסה המבוטחת בקרן (וכמובן גם את הצבירה לקיצבה ). אז כמה להפקיד אתן בוודאי שואלות? בידקו מול רואה החשבון שלכן את ההכנסה השנתית שהייתה לכן בשנה האחרונה, שקללו את הצפי לשנה הקרובה ותבינו את המספרים. לאחר שאתן יודעות את המספרים פנו לסוכנ.ת בעל רישיון פנסיוני ותוכלו לראות בסימולציה אישית את ההשפעה.


ההפקדה לקרן פנסיה הינה הוצאה מוכרת, בידקו מול רואה החשבון כמה יוכר לכן מסך ההפקדה ומה תהיה ההשפעה של כך על גובה המס.


להלן שיעור ההפקדות ע"פ חוק, שימו לב שהסכום בטבלה הוא שנתי, אך ההפקדה חייבת להיות חודשית שוטפת:

אז עד כה דיברנו על החוק ועל חובות, אך לעצמאיות יש גם הטבות:

ה"סוכריה" של העצמאיות- קרן ההשתלמות


קרן השתלמות הינה מוצר החיסכון הטוב ביותר, שכן היא הונית (ניתן למשיכה כסכום חד פעמי), וקיימות בה הטבות מס משמעותיות (פטור ממס הכנסה בעת משיכה במועד, הוצאה מוכרת לצרכי מס ופטור ממס רווחי הון בעמידה בתקרות ותקנות).

הפקדות לקרן השתלמות לעצמאים בגובה של עד 4.5% מההכנסה החייבת (הכנסות פחות הוצאות מוכרות) ועד 11,835 ש"ח בשנה (נכון ל-2021) יוכרו כהוצאה מוכרת לצורך הטבות מס הכנסה.

רווחים שנצברו בקרן יהיו פטורים ממס רווחי הון אם הסכום שהופקד מדי שנה לא עלה על 18,480 ש"ח (נכון ל-2021) והכספים נמשכו לאחר 6 שנות ותק (או לאחר 3 שנים במשיכה לצורך השתלמות או לימודים)/

ניתן להפקיד באופן חד פעמי עבור כל שנה או לחילופין בהוראת קבע חודשית, אם זה נוח יותר מבחינת הניהול הכספי של העסק.


כמובן שגם הצבירה בקרן ההשתלמות נהנית מתשואות נאות מאוד לאורך זמן ומאפקט "ריבית דריבית". תחזיקו בה עד לפנסיה- והופ- יש לכן עוד כמה מאות אלפי שקלים (ולעיתים מיליוני, תלוי כמובן בהפקדות, תשואות וכו') כסכום זמין לכל מטרה.


ומה עם ביטוחים פרטיים?


אכ"ע- אם אנו מפקידות לפנסיה בהתאם להכנסות האמיתיות שלנו- הרי שההכנסה שלנו תהיה מבוטחת בכיסוי "פנסיית נכות" הקיים בקרן הפנסיה ואין צורך בביטוח נוסף. בכדי לשפר את הכיסוי הקיים בפנסיה ניתן להוסיף עליו "מטריה ביטוחית" המאפשרת שיפור איכותי לכיסוי וכן הרחבות נוספות. במידה ואת עצמאית שמפקידה רק "את מה שהחוק מחייב" ובפועל ההכנסות המדווחות גבוהות יותר- יש להיוועץ באשת מקצוע בכדי לבדוק השלמה של כיסוי זה.

ביטוח חיים- מטרתו היא אחת: לדאוג למשפחה ולתלויים בנו במקרה של מוות מוקדם חו"ח. במידה ויש ילדים קטנים/הורים נתמכים- כדאי לבחון השלמה של ביטוח חיים, כסכום חד פעמי נוסף לקצבת השארים המובנית בקרן הפנסיה. כיסוי זה הוזל משמעותית בשנים האחרונות, כך שאם יש ברשותך ביטוח חיים מלפני 2019- שווה לבדוק החלפה ועידכון שלו לפוליסה חדשה במחירים נמוכים.

ביטוח בריאות – ברבדי הבסיס (תרופות שלא בסל, השתלות, רפואת חו"ל)הוא MUST HAVE בין אם את עצמאית ובין אם את שכירה, שכן מטרתו לתת מענה לכל אותם "חורים" במערכת הבריאות הציבורית והמשלימים של קופות החולים. ברבדים הנוספים- מומלץ לבחון תוך עמידה בתקציב מוגדר. מומלץ שיהיה כיסוי לפיצוי חד פעמי במקרה של גילוי מחלה קשה חו"ח, כהשלמה לכיסוי פנסיית נכות המובנה בקרן הפנסיה.

ולסיכום, הטיפים הקטנים שעושים הבדל גדול:

1. להתחיל להפקיד לפנסיה מגיל צעיר ככל הניתן, ולשמור על רצף הפקדות.

2. לוודא שהכיסויים הביטוחיים שברשותנו מתאימים לצרכים שלנו כיום ועומדים בתקציב ריאלי.

3. אם קיימים לנו פיצויים בקרן הפנסיה מתקופת היותנו שכירות-לא לגעת בהם (ככל הניתן) עד לפנסיה, שכן משיכתם כסכום חד פעמי תקטין לנו את הקיצבה הצפויה בכ30%.

4. להתייחס לקרן ההשתלמות כאל חיסכון נוסף לגיל פרישה, שיעזור לנו להגדיל קצבה חודשית בבוא העת ולהמשיך לחיות ברמת חיים הדומה לזו שהייתה לנו בתקופת העבודה. אם בכל זאת זקוקות לכסף- לקחת הלוואה ע"ח היתרה בקרן ולא למשוך אותה.

5. לייצר לעצמנו אפיקי חיסכון/השקעה נוספים כגון פוליסה פיננסית/קופת גמל להשקעה.

*המידע הינו כללי ואין לראות בו תחליף לייעוץ או שיווק פנסיוני אישי המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אחד ואחת.


*להתאמה אישית יש לפנות לבעל.ת רישיון פנסיוני


מירי מלאך הינה סוכנת ביטוח ופיננסים בעלת רישיון פנסיוני מטעם משרד האוצר, מומחית בליווי עצמאיים ובתכנון וניהול תיק פנסיה, פיננסים וביטוח ליצירת שקט נפשי.

281 צפיות2 תגובות
bottom of page