top of page
חיפוש

פרישה מוקדמת זה כבר טרנד

עודכן: 9 בדצמ׳ 2021






מאמלקת בתרגום חופשי שלוש כתבות שהתפרסמו בחודשים האחרונים בפיננשל טיימס, ניו יורק טיימס וב BBC העוסקות בטרנד הפרישה המוקדמת בגילאי 30/40.

תופעת הפרישה המוקדמת היא לא חדשה, היא התחילה לפני כעשור אחרי משבר הסאב פריים ב-2008. אבל העובדה ששלושה כלי תקשורת מרכזיים - הפיננשל טיימס, הניו יורק טיימס וה- BBC - עוסקים בה בחודשים האחרונים מסמנת - שהטרנד מתבגר והתופעה קפצה מדרגה והיא בדרכה לחדור למיינסטרים.

מהי פרישה מוקדמת?

הראציונל מאחורי הפרישה המוקדמת הוא שאפשר להפסיק לעבוד בגיל מוקדם - ארבעים ואפילו שלושים, ולהתבסס על הכנסה שמגיעה ממקורות פסיביים - בעיקר נדל״ן ושוק ההון.

איך התופעה נוצרה?

המשבר בכלכלה העולמית, שהגביר את תחושת חוסר הוודאות והיכולת לאבד הכל ברגע יצר אצל צעירים, שרק נכנסו לשוק העבודה הבנה שצריך לייצר אלטרנטיבות הכנסה נוספות. התובנה הזו הלכה והתחזקה לאור העובדה שבשוק העבודה הנוכחי - גם אנשים משכילים ועובדים בעבודות טובות לכאורה - נמצאים במצב כלכלי פחות טוב מדור ההורים. בנוסף הם רואים את ההורים שלהם שעבדו שנים בעבודות שלא בהכרח הביאו להם הנאה או סיפוק, מגיעים לא מוכנים פיננסית לגיל הפרישה

איך עושים את זה?

ההבנה של המצב לא מספיקה. בשביל להגיע למטרה - לגביע הקדוש של הפרישה המוקדמת - צריך לעשות שינוי קשוח בתפיסת העולם ובאורח החיים. וכשפורטים את זה לפרוטות - זה אומר לחסוך לפחות 50% מהמשכורת נטו, שזה המון! לשם השוואה החסכון הממוצע למשק בית בארה״ב עמד בשנת 2016 על 2.6%.

שלוש דוגמאות של אנשים שהולכים על זה:

1. ב- FT מביאים את סיפורה של סילביה הול עורכת דין בת 38 מסיאטל, שרוצה להפסיק לעבוד בגיל 40 והציבה לעצמה מטרה להשיג עד אז נכסים בשווי 2 מיליון. היא חוסכת 70% מהמשכורת שלה וחיה חיים סגפניים כדי להצליח לעשות זאת. היא קונה פירות וירקות פגומים, רואה נטפליקס על חשבון קוד של חברים ועוד.


2. סיפורו של מהנדס תוכנה בשם קרל ג׳נסן, מופיע בכתבה בניו יורק טיימס. קרל, שהרוויח מאה אלף דולר בשנה היה מתוסכל מהמחשבה שיצטרך להמשיך לעבוד עד גיל הפרישה. במשך חמש שנים הוא ואשתו חיו בצמצום וחסכו חלק ניכר ממשכורותיהם. כשהגיעו לנכסים בשווי של 1.2 מיליון דולר הם פרשו מהעבודה.

3. ב-BBC עקבו אחרי קרייג בחור בן 25 מדנבר, שחוסך כבר שנה וחצי לפרישה מוקדמת. קרייג, שעובד כאנליסט פיננסי השכיר את חדר השינה בדירה שלו בAirbnb בעוד הוא עבר לישון בסלון, הוא משכיר את הרכב שלו ונוסע באופניים ובאופן כללי הוא מתכלב לטובת המטרה.

זה לא פשוט ולא אצל כל אחת המטרה מקדשת את האמצעים. וכמובן מרבית האנשים רוצים לחיות טוב כאן ועכשיו ומוכנים לחסוך במידה לא באופן שפוגע דרסטית ברמת החיים שלהם.

ועוד נקודה למחשבה - במשבר הסאב פריים, שנתן את הפוש לאידאולוגיה של הפרישה המוקדמת - גם ערך הנכסים ושוק ההון התרסקו, כך שגם מי שהחזיק בנכסים סבל מהמשבר.

את מגמת הפרישה המוקדמת מובילה בארה״ב תנועת ‏ Fire - Financial Independence, Retire Early, שהוקמה על ידי קנדי בשם פטר אדני (Peter Adeney) שלבלוג שלו יש מאות אלפי עוקבים.

בישראל התופעה קיימת כבר מספר שנים בהובלת הבלוג המצוין של הסולידית

 

לינקים :







73 צפיות0 תגובות
bottom of page